Παραδοσιακό τραγούδι για ένα παιδί που ζητά διαφορετικά δώρα, με κέφι και τσαχπινιά. Ένας μακεδονίτικος χορός που τα παιδιά θα λατρέψουν!
Τι δώρα ζητούσαν τα παιδιά σε εποχές που δεν υπήρχαν εμπορικά κέντρα και μεγάλες αλυσίδες καταστημάτων με παιχνίδια; Σε εποχές όπου οι κούκλες και τα στρατιωτάκια ήταν κυρίως χειροποίητα και στην πόλη κατέβαινε κανείς για να πάρει την φορεσιά που θα φορούσε μέχρι να μην του κάνει πια, ή μέχρι να φθαρεί και να μην φοριέται;
Μην παραλείψετε να βάλετε 2-3 κρουστά (όπως ξυλάκια ή τυμπανάκι) σε 9/8 και -φυσικά- να χορέψετε όταν θα έχετε μάθει το τραγούδι απ’έξω.
Table of Contents
Τσουράπια – Στίχοι
Μάνα πάρε μου όμορφα τσουράπια* (2)
Να τα βάζω να τ’αλλάζω, τις καρδούλες να δαμάζω (2)
Τροπ-τροπ τροπ-τροπ όμορφα τσουράπια (4)
Μάνα πάρε μου όμορφα σκαρπίνια (2)
Να τα βάζω να γυρίζω τις καρδούλες να ραγίζω (2)
Τροπ-τροπ τροπ όμορφα σκαρπίνια (4)
Μάνα πάρε μου όμορφο σεγκούνι** (2)
Να γυρνώ να καμαρώνω, τις καρδούλες να πληγώνω (2)
Τροπ-τροπ τροπ-τροπ όμορφο σεγκούνι (4)
Μάνα πάρε μου όμορφο μαντήλι (2)
Στο λαιμό μου να το δένω, τις καρδούλες να μαραίνω (2)
Τροπ-τροπ τροπ-τροπ όμορφο μαντήλι (4)
Μάνα πάρε μου όμορφα τσουράπια (2)
Να τα βάζω να τ’αλλάζω, τις καρδούλες να δαμάζω (2)
Τροπ-τροπ τροπ-τροπ όμορφα τσουράπια (4)
*τσουράπια: χοντρή, μάλλινη κάλτσα
**σεγκούνι: χοντρό, μάλλινο πανωφόρι
Τσουράπια – Παρτιτούρα
Κατεβάστε εδώ την παρτιτούρα με τους στίχους σε αρχείο PDF
Διδασκαλία
Καλό είναι πριν διδάξουμε το τραγούδι να κάνουμε μια σύντομη προετοιμασία πάνω σε κάποια χαρακτηριστικά διαστήματα του τραγουδιού. Με αυτόν τον τρόπο κερδίζουμε χρόνο διδάσκοντας, ουσιαστικά, τμήματα της μελωδίας ενώ γίνεται και ένα ζέσταμα.
Αφού κουρδίσουμε και τοποθετήσουμε την φωνή μας στο μείζον 6χορδο στο οποίο κινείται το τραγούδι, εστιάζουμε στις καταλήξεις των φράσεων, ανά δύο μέτρα, διακρίνοντάς τες ώστε να μην τις μπερδέψουν αργότερα τα παιδιά μεταξύ τους.
Πιο συγκεκριμένα, τα μελωδικά σχήματα που ξεχωρίζουμε είναι:
κατάληξη 1 (μέτρα 2 και 6): σολ – φα – μι – ρε – φα – φα (“όμορφα τσουράπια” – 1η φορά)
σε συνδυασμό με κατάληξη 2 (μέτρα 4 και 8): σολ – φα – μι – ρε – μι – μι (“όμορφα τσουράπια” – 2η φορά)
κατάληξη 3 (μέτρο 10): σολ – φα – μι – ρε – λα – λα (“όμορφα τσουράπια” – 1η φορά στο ρεφραίν)
σε συνδυασμό με κατάληξη 4 (μέτρο 12, ίδια με κατάληξη 2): σολ – φα – μι – ρε – μι – μι (“όμορφα τσουράπια” – 2η φορά στο ρεφραίν)
Επαναλαμβάνουμε αρκετές φορές μέχρι να σιγουρευτούμε πως τα παιδιά έχουν κατανοήσει και τραγουδούν σωστά τα διαφορετικά αυτά σχήματα. Μετά από αυτήν την προετοιμασία είναι έτοιμα να διδαχθούν το τραγούδι με τους στίχους.
Καλή διασκέδαση!
Μπορεί επίσης να σας αρέσει: