Έλα καραβάκι – Πόντος
Τραγουδάμε για την ελιά, το λάδι, το εμπόριο, και ταξιδεύουμε στον χρόνο και στον χάρτη. Το καραβάκι μεταφέρει το λαδάκι από τόπο σε τόπο.
Τον Οκτώβρη και τον Νοέμβρη, ανάλογα με την περιοχή, γίνεται το μάζεμα της ελιάς. Καθώς μεγάλες ποσότητες από αυτές πηγαίνουν στο ελαιοτριβείο, είναι η κατάλληλη για να κάνουμε μια κουβέντα με τα παιδιά για την παραγωγή του λαδιού και να τραγουδήσουμε το τραγούδι “Έλα καραβάκι”.
Αναφερόμαστε στα παλαιότερα χρόνια, των παππούδων και των προγαγιάδων, όπου το λάδι δεν ήταν μόνο είδος διατροφής αλλά και άλλων καθημερινών χρήσεων. Επίσης τα αγαθά, γενικότερα, δεν υπήρχαν σε αφθονία όπως στις μέρες μας και η ασφαλής μεταφορά τους δεν ήταν πάντα εύκολη υπόθεση.
Τα παιδιά και οι γονείς τους τραγουδούσαν αυτό το τραγούδι περιμένοντας να φτάσει το καράβι με τις ελιές και το λαδάκι στα μέρη τους.
Στίχοι
1. Έλα καραβάκι
φερε μας λαδάκι
για το καντηλάκι
που ανάβει όλη τη νύχτα
2. Λάμπει, λάμπει, λάμπει,
λάμπει και γυρίζει
το σκοτάδι διώχνει
κι ολόγυρα φωτίζει.
Βίντεο – τραγούδι
Βίντεο – μεταλλόφωνο
Δείτε στο βίντεο πώς να παίξετε το τραγούδι. Αρχικά με τη μελωδία του και στη συνέχεια δίφωνο, με το αριστερό χέρι να συνοδεύει τη μελωδία χρησιμοποιώντας τις νότες Ντο και Ρε.
Διφωνία
Η μελωδία, φτιαγμένη από 4 νότες (ρε – μι – φα – σολ) αποτελεί μια καλή βάση για να κουρδίσουμε στο ελάσσον τετράχορδο. Χαρακτηριστικό το διάστημα 3ης μικρής φα – ρε.
Όταν τα παιδιά μάθουν την βασική μελωδία και μπορούν να την τραγουδήσουν μόνα τους, ο δάσκαλος ξεκινά να τραγουδά τη δεύτερη φωνή, πάνω στην τονική και την υποτονική (Ρε – Ντο).
Αναλόγως με την ηλικία ή το επίπεδο της ομάδας μπορούμε να χωρίσουμε τα παιδιά σε δύο ομάδες και να δουλέψουμε τις συνηχήσεις που σχηματίζονται σε συνδυασμό με την δεύτερη φωνή (βλ. Μέσα απ’το τραγούδι, Β’ μέρος, σελ. 46).
Στη συνέχεια η τάξη τραγουδά την βασική μελωδία, και ο δάσκαλος καλεί κάποιο παιδί να τον συνοδεύσει στη β’φωνή.
Ακολουθεί και δεύτερο παιδί, και τρίτο, μέχρι που αφήνει τα παιδιά πλεόν να τραγουδούν μόνα τους σε διφωνία.
Κλειδί του Φα
Το τραγούδι μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να συνδυάσουμε τα δύο κλειδιά, του Σολ και του Φα (για την α’ και β’ φωνή αντίστοιχα).
Αν και στην ουσία κρατάμε την φωνή στην οκτάβα της παιδικής έκτασης, είναι μια καλή ευκαιρία να εξασκηθούμε στην μουσική ανάγνωση (solfège) της δεύτερης φωνής στο κλειδί του Φα.
Νότες – (Ντο) Ρε Μι Φα Σολ
Παρτιτούρες για αυτό και πολλά άλλα τραγούδια, καθώς και ασκήσεις μουσικής γραφής και ανάγνωσης στο Β’ μέρος του βιβλίου “Μέσα απ’το Τραγούδι”.
Δείτε εδώ και άλλα τραγούδια με τις νότες Ντο Ρε Μι Φα Σολ στο μεταλλόφωνο.